eNeschopenka: revoluce v byrokracii dočasné pracovní neschopnosti

17. 1. 2020

Od 1. ledna 2020 začíná fungovat elektronická neschopenka. Usnadní se tak předávání informací mezi všemi zúčastněnými stranami. Jaké výhody a povinnosti z toho plynou?

Co je to eNeschopenka?

Dočasná pracovní neschopnost se bude zadávat do ePortálu ČSSZ elektronicky. Zkrátí se tím byrokratická cesta původního tiskopisu od lékaře, přes zaměstnance a zaměstnavatele, až do ČSSZ.

Zaměstnavatel bude mít přístup do portálu, kde bude moci sledovat informace o dočasné pracovní neschopnosti zaměstnance. Navíc zaměstnavatel bude mít i přehled o tom, kolik zaměstnanců je aktuálně na neschopence.

Jak to funguje?

V ePortálu může zaměstnavatel také podat žádost o zasílání oznámení o vzniku, trvání anebo ukončení neschopenky. Oznámení může být zasláno buď do datové schránky anebo na email. Lékař vystaví neschopenku pouze v elektronické podobě. Zaměstnanec obdrží průkaz dočasně práceneschopného pojištěnce. V praxi to znamená, že zaměstnanec neponese tiskopis k zaměstnavateli, který jej následně odešle do ČSSZ.  

Již od 1. listopadu 2019 mohli zaměstnavatelé nahlížet do portálu ČSSZ a sledovat neschopenky pomocí služby Informace o dočasné pracovní neschopnosti zaměstnance.

Povinnosti zaměstnavatele

Pokud bude nemocenská trvat déle než 14 dní, zaměstnavatel je povinen zaslat ČSSZ přílohu k žádosti o dávku v elektronické podobě. Příloha musí obsahovat informace, kam se zaměstnanci vyplácí mzda nebo plat. Na konci dočasné pracovní neschopnosti zaměstnavatel pošle hlášení do ČSSZ, aby zaměstnanec mohl dostat poslední dávku nemocenské. Na povinnosti zaměstnance neprodleně informovat zaměstnavatele o dočasné pracovní neschopnosti, ať telefonicky, textovou zprávou nebo emailem, se nic nemění.

Nicméně, zaměstnavatel má možnost si aktivovat notifikační službu na portálu ČSSZ, kdy mu oznámení přijde automaticky. Papírové tiskopisy budou sloužit jako alternativa v případě technických potíží systému.

Líbil se vám článek? Sdílejte jej.

  
  

Máte dotaz?

Zadat poptávku

Zeptejte se nezávazně

Jak na práci z domu

4. 6. 2020
Homeoffice je přáním mnoha zaměstnanců. Nejde jen o tom být pánem svého času. Ušetříte čas na dojíždění, peníze za dress code, a práci si rozvrhnete podle svého. Vyvarujete se stresu, jestli neprošvihnete pár minut v docházkovém systému. Máte-li ratolesti, které ještě potřebují vaši asistenci, když jsou nemocné, možnost práce z domova zajistí, že ji odvedete a nebudete se cítí méněcenní, když chybíte v kanceláři.

Jak se stát finančním poradcem?

3. 6. 2020
Máte-li rádi práci s lidmi, jste komunikativní, chcete být nezávislí, a čísla a finance vás baví, bankovní sektor může pro vás být to pravé ořechové. Co všechno obnáší pozice finančního poradce? Na začátku musíte projít několika školeními. Školení na finanční produkty jsou zakončené testy. Další školení se týkají psychologie prodeje.

Vyznáte se v platebních kartách?

2. 6. 2020
Není karta jako karta. Platební karty se liší ve způsobu účtování. Lidé často mylně označují debetní kartu jako kreditní. Rozdíl mezi nimi je zásadní. Jak to tedy je?

Bezpečnostní přestávky u počítače

1. 6. 2020
Zaměstnanci, kteří pracují více než polovinu pracovní doby u počítače mají nárok na bezpečnostní přestávku. Jako potenciální riziko je považována zátěž na zrak, nikoli pracovní poloha, tedy práce v sedě. Bezpečnostní přestávky jsou v praxi mnohdy velmi podceňované. A to jak zaměstnanci, tak zaměstnavateli. Není výjimkou setkat se s pohledem na obědvajícího zaměstnance u počítače s myší v ruce.

Více než polovina lidí by preferovala robotického šéfa

28. 5. 2020
Umíte si představit dostávat zadání úkolů od robota? Takový šéf by vám dával jasné, stručné úkoly, bez emocí. Robot by se s největší pravděpodobností s vámi nepouštěl do konfliktu, nikomu by nenadržoval nebo se nedopouštěl sexuálního harašení. Nová studie zjistila, že většina lidí by upřednostnila robota jako šéfa před člověkem.

Jak je na tom s rodičovskou sousední Německo nebo Skandinávie?

28. 5. 2020

Máte ponětí, jak jsou na tom jiné Evropské země s rodičovským příspěvkem? Jak je dlouhá rodičovská dovolená a kolik rodičovský příspěvek činní?

3 tipy, jak předcházet fluktuaci zaměstnanců

25. 5. 2020
Firmy v ČR čelí vysoké fluktuaci zaměstnanců. Důvodů, proč firma ztrácí kvalitní zaměstnance, je hned několik: nízký plat, nevyhovující pracovní podmínky, špatná organizace práce, chybějící nebo malé možnosti profesního růstu ve firmě. Fluktuaci také můžou ovlivnit špatné vztahy s kolegy nebo s vedením.

Curriculum Vitae: jak napsat efektivní životopis

20. 5. 2020
Přemýšlíte o změně zaměstnání a potřebujete napsat životopis, který zaujme? Životopis by neměl být příliš stručný, ani příliš dlouhý. Jedna až dvě stránky jsou optimální. Místo sáhodlouhých vět piště zásadní body, a používejte odrážky pro lepší přehled. Nejdůležitější je nevyšší dosažené vzdělání a praxe, obojí se píše „chronologicky pozpátku“.

Co by měl obsahovat podnikatelský plán?

14. 5. 2020
Přestože existují určité osnovy, které napovídají, jak má takový plán vypadat, je každý podnikatelský plán unikátní. Vyžaduje individuální přístup, a také rozum a cit. Je potřeba stát pevně na zemi. Konkrétní podnikatelský záměr potřebuje konkrétní plán.

Den Nenakupování nahrazuje Black Friday

13. 5. 2020

Černý pátek měl sloužit jako výzva ke snížení konzumních zvyků. Obchodníci to tak ale nenechali a pojem „Black Friday“ úspěšně otočili ve svůj prospěch. Mnoho lidí nyní uznává den Nenakupování místo Černého pátku.